ZAPRASZAMY DO WSPÓŁPRACY NAUCZYCIELI WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO, PEDAGOGÓW SPECJALNYCH, TERAPEUTÓW Z DOSWIADCZENIEM W PRACY Z DZIEĆMI ZE SPEKTRUM AUTYZMU
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

DOGOTERAPIA - zajęcia terapeutyczne z udziałem psa

DOGOTERAPIA

     Dogoterapia, to metoda wspomagająca rehabilitację i edukację zarówno dzieci, jak i dorosłych. Podczas spotkań najważniejszą rolę pełni kontakt dziecka z odpowiednio wyszkolonymi psami, gdzie poprzez system ćwiczeń i zabaw z nimi ,wspomaga się rehabilitację ruchową oraz umysłową dzieci i  z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem, porażeniem mózgowym, niedowładami kończyn oraz wieloma innymi chorobami i przypadłościami wzmacniając efektywność pracy terapeutów . Poprzez terapię kontaktową, czyli zabawy, przytulanie i głaskanie psa, osoby wymagające wsparcia terapeutycznego, dużo szybciej i dokładniej próbują wykonać ćwiczenia, co ma wpływ na niwelowanie różnorakich dysfunkcji.

Dzieci nie lubią wykonywać “suchych” gestów, za którymi nic się nie kryje. Pies daje możliwość wykonania ćwiczeń w naturalny sposób i jednocześnie okazania uczuć. Dogoterapia oddziałuje na sferę emocjonalną przez przełamanie bariery niepewności przed kontaktem z psem, akceptowanie obecności psa w bliskim otoczeniu, eliminowanie agresji i autoagresji u dziecka, kształtowanie pozytywnych emocji dziecka, rozwój empatii i poprawę samooceny.

Pies, poprzez bezwarunkową akceptację, zaspokaja potrzebę bliskości, łagodzi poczucie samotności, odrzucenia czy lęku. Poprzez swoją miękką sierść i temperaturę ciała wyższą niż u człowieka przywołuje wspomnienia z okresu niemowlęctwa - bliskość rodzica, głaskanie i przytulanie się do niego sprzyja rozluźnieniu mięśni i zrelaksowaniu się. Kontakt z czworonogiem pomaga radzić sobie z trudnymi emocjami.

W dogoterapii nie zawsze możemy oczekiwać szybkich efektów. Czasami jest to długotrwały proces „małych kroczków do przodu” np. okazywanie czułości, chęć dziecka do każdego kolejnego ruchu podczas zabawy, każde nowo wypowiedziane słowo. Istotne jest też to, że dziecko podczas zajęć czuje się ważne i potrzebne.

Oczekiwane efekty dogoterapii:

  • kształtowanie pozytywnych emocji dziecka i umiejętności ich nazywania
  • pobudzanie zmysłów: wzroku, słuchu, dotyku i węchu
  • kształtowanie umiejętności koncentracji uwagi
  • przełamywanie bariery lęku przed kontaktem z psem
  • nawiązywanie i pogłębianie kontaktu z psem
  • rozpoznawanie części ciała człowieka i psa
  • podejmowanie różnych form działań ruchowych w obecności psa i w kontakcie z nim ( usprawnianie dużej i małej motoryki, usprawnianie koordynacji wzrokowo- ruchowej)
  • nauka relaksacji wobec psa
  • integracja z grupą rówieśniczą, w ramach której odbywać się będą zajęcia
  • podniesienie jakości życia dzieci niepełnosprawnych intelektualnie
  • wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  • zwiększenie poczucia bezpieczeństwa dziecka
  • kształtowanie wrażliwości i doskonalenie umiejętności społecznych
  • zwiększenie motywacji dziecka do nauki, wykonywania zadań
  • kształtowanie orientacji przestrzennej
  • rozwijanie samodzielności dziecka: poczucia sprawstwa, podejmowania decyzji
  • rozwijanie wrażliwości i empatii dziecka
  • rozwijanie sprawności ruchowej oraz wspomaganie rehabilitacji ruchowej

Zajecia prowadzi certyfikowany dogoterapeuta mgr Hanna Cielgiel

 

Data dodania: 2020-09-22 08:17:45
Data edycji: 2024-09-29 14:10:32
Ilość wyświetleń: 715

Jesteśmy po to by wspierać w rozwoju Tych, których kochasz

Cytat

Partnerzy

Bądz z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej