Dogoterapia, to metoda wspomagająca rehabilitację i edukację zarówno dzieci, jak i dorosłych. Podczas spotkań najważniejszą rolę pełni kontakt dziecka z odpowiednio wyszkolonymi psami, gdzie poprzez system ćwiczeń i zabaw z nimi ,wspomaga się rehabilitację ruchową oraz umysłową dzieci i z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem, porażeniem mózgowym, niedowładami kończyn oraz wieloma innymi chorobami i przypadłościami wzmacniając efektywność pracy terapeutów . Poprzez terapię kontaktową, czyli zabawy, przytulanie i głaskanie psa, osoby wymagające wsparcia terapeutycznego, dużo szybciej i dokładniej próbują wykonać ćwiczenia, co ma wpływ na niwelowanie różnorakich dysfunkcji.
Dzieci nie lubią wykonywać “suchych” gestów, za którymi nic się nie kryje. Pies daje możliwość wykonania ćwiczeń w naturalny sposób i jednocześnie okazania uczuć. Dogoterapia oddziałuje na sferę emocjonalną przez przełamanie bariery niepewności przed kontaktem z psem, akceptowanie obecności psa w bliskim otoczeniu, eliminowanie agresji i autoagresji u dziecka, kształtowanie pozytywnych emocji dziecka, rozwój empatii i poprawę samooceny.
Pies, poprzez bezwarunkową akceptację, zaspokaja potrzebę bliskości, łagodzi poczucie samotności, odrzucenia czy lęku. Poprzez swoją miękką sierść i temperaturę ciała wyższą niż u człowieka przywołuje wspomnienia z okresu niemowlęctwa - bliskość rodzica, głaskanie i przytulanie się do niego sprzyja rozluźnieniu mięśni i zrelaksowaniu się. Kontakt z czworonogiem pomaga radzić sobie z trudnymi emocjami.
W dogoterapii nie zawsze możemy oczekiwać szybkich efektów. Czasami jest to długotrwały proces „małych kroczków do przodu” np. okazywanie czułości, chęć dziecka do każdego kolejnego ruchu podczas zabawy, każde nowo wypowiedziane słowo. Istotne jest też to, że dziecko podczas zajęć czuje się ważne i potrzebne.
Oczekiwane efekty dogoterapii:
Zajecia prowadzi certyfikowany dogoterapeuta mgr Hanna Cielgiel
Jesteśmy po to by wspierać w rozwoju Tych, których kochasz
43-460 Wisła
ul. Wyzwolenia 19