Głównym założeniem fizjoterapii jest przywrócenie maksymalnej sprawności fizycznej dziecka. Sposobami prowadzenia terapii są ćwiczenia ruchowe czynne, jak i bierne, prowadzone z pomocą terapeuty. Terapia ruchem wykorzystywana jest do przywrócenia siły mięśniowej, korekcji wad postawy, poprawy zakresu ruchomości i stabilizacji stawowej oraz torowania prawidłowych wzorców ruchowych.
Cele fizjoterapii;
– wzmocnienie mięśni posturalnych,
– normalizacja napięcia mięśniowego,
– korekcja wad postawy,
– torowanie prawidłowych odruchów,
– hamowanie patologicznych wzorców ruchowych,
– torowanie prawidłowych wzorców posturalnych,
– budowanie prawidłowego schematu ciała i poczucia własnego ciała,
– usprawnianie planowania motorycznego,
– usprawnianie koordynacji obustronnej,
– zwiększenie zakresu ruchomości,
Terapia oparta jest o diagnozę dziecka prowadzoną przy pomocy testów klinicznych, obserwacji swobodnej aktywności dziecka oraz wywiadu z rodzicami. Oceniane są deficyty w rozwoju ruchowym dziecka i poprzez odpowiednio dobrane ćwiczenia. Podczas terapii, poprzez planowe usprawnianie motoryczne, dzieci nabywają pożądane kompetencje ruchowe
Podczas zajęć prowadzone sa również elementy terapii ręki. Możliwości motoryki małej i umiejętności grafomotoryczne uzależnione są od odpowiedniej siły i napięcia mięśni posturalnych.
W terapii wykorzystujemy również Taping kinezjologiczny, który polega na oklejaniu specjalnymi plastrami obszarów ciała, w celu utrwalenia efektów terapii, bądź korekty wad postawy.
Rehabilitacja ruchowa w przedszkolu to szereg oddziaływań stymulujących, prowadzonych w formie zabaw, ćwiczeń, gier ruchowych w odniesieniu do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka. Mają one na celu wyrównanie lub zmniejszenie zaburzeń uwarunkowanych uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego, minimalizowanie trudności rozwojowych dziecka, wspomaganie jego rozwoju psychomotorycznego, korygowanie ewentualnych zaburzeń w rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych, wpływają również na ogólną poprawę rozwoju umysłowego dziecka. Zajęcia są prowadzone indywidualnie dla każdego dziecka ze wskazaniem terapii zawartym w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Wszystkie stosowane podczas zajęć oddziaływania dobrane są do indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci. Gry i zabawy ruchowe są dla nich źródłem przyjemności, wpływają na ich samoocenę i poczucie własnej wartości. Natomiast uzyskiwana w wyniku ćwiczeń poprawa sprawność ruchowej daje dzieciom szansę na większą samodzielność oraz zdobywanie nowych doświadczeń i umiejętności.
Zajęcia rehabilitacyjne prowadzi mgr Anita Kałuża oraz mgr Roma Dobrowlańska -Wrońska
Jesteśmy po to by wspierać w rozwoju Tych, których kochasz
43-460 Wisła
ul. Wyzwolenia 19