Integracja Sensoryczna jest to proces, w którym mózg organizuje docierające do niego informacje płynące z ciała i środowiska, po czym wysyła odpowiednią reakcję. Zmysły podstawowe dla integracji sensorycznej (dotyk, równowaga oraz czucie ciała) mają zasadnicze znaczenie w naszym codziennym funkcjonowaniu.
Kiedy wystepują zaburzenia Integracji Sensorycznej?;
W sytuacji nasz mózg ma problem z właściwym odbiorem i przetwarzaniem zewnętrznych bodźców. Kiedy przyjazny, lekki dotyk – boli, większość świata wokół bardzo intensywnie i często nieprzyjemnie pachnie a własne ciało nie chce nas słuchać. To tylko wybrane przykłady zaburzeń związanych z rozwojem procesów integracji sensorycznej które bardzo utrudniają funkcjonowanie dziecka we wszystkich sferach życia.
Zaburzenia integracji sensorycznej mają miejsce, gdy mózg nie jest zdolny do prawidłowego przetwarzania bodźców zmysłowych. Dziecko wówczas ma trudności z wykonaniem i zaplanowaniem własnych działań, może być nadmiernie ruchliwe, ma kłopoty z koncentracją uwagi. Pojawiają się również zaburzenia w rozwoju koordynacji ruchu, umiejętności pisania czy czytania. Może również występować nadwrażliwość na dotyk, ruch, bodźce wzrokowe bądź słuchowe.
Dlatego głównym celem terapii jest dostarczenie kontrolowanej ilości bodźców sensorycznych poprzez odpowiednie ćwiczenia, po to, by dziecko, na co dzień potrafiło spontanicznie formułować reakcje adaptacyjne i umiejętnie odpowiedzieć konkretnym zachowaniem na działający bodziec ze środowiska zewnętrznego.
Terapia SI ma na celu poprawę funkcjonowania dziecka we wszystkich sferach życia (emocjonalnej, poznawczej, motorycznej, w uczeniu się).
Integracja Sensoryczna jest procesem, który zachodzi poza świadomością, podobnie jak oddychanie a jej rozwój zaczyna się już w życiu płodowym, a więc towarzyszy nam od początku do końca życia.
Terapia Integracji Sensorycznej polega na integracji czynności zmysłów z właściwą reakcją ruchową dziecka. Rehabilitacja, zależnie od potrzeb dziecka, obejmuje stymulację poszczególnych zmysłów motoryki dużej, motoryki małej, percepcji, koordynacji wzrokowo-ruchowej itp.
Podczas prowadzonych zajęć mających najczęściej postać zabawy zmysłom dziecka dostarczane są odpowiednie bodźce, które uczą i integrują wrażenia zmysłowe.
Terapeuta nie tyle kieruje zachowaniem dziecka, ile kreuje takie wymagania, by dziecko było w stanie odpowiadać na nie coraz bardziej złożonymi reakcjami adaptacyjnymi.
Adekwatna integracja sensoryczna jest podstawą do prawidłowego rozwoju dziecka. Wysoce skomplikowane procesy takie jak koordynacja ruchowa, planowanie ruchu, percepcja słuchowa czy wzrokowa, mowa, czytanie, pisanie czy liczenie, są zależne od procesów integracyjnych dokonujących się w ośrodkowym układzie nerwowym.
Główne przejawy dysfunkcji procesów integracji sensorycznej,
Uzyskanie pełnej integracji pozwoli na rozwinięcie się praksji, umiejętności polegającej na zaplanowaniu i wykonaniu celowej aktywności ruchowej w nowej sytuacji.
W czasie terapii metodą SI dziecko ma nie tyle nauczyć się konkretnych umiejętności, ile raczej usprawnić bazowe systemy sensoryczne i procesy nerwowe, leżące u podłoża tych umiejętności. Dzięki systematycznej terapii nastąpi poprawa koordynacji ruchowej a co za tym idzie usprawni się motoryka mała i duża. Wśród umiejętności będących końcowymi produktami integracji sensorycznej można wymienić: zdolność do koncentracji, do organizacji wrażeń, samoakceptację i samokontrolę, zdolność abstrakcyjnego rozumowania, zdolność do nauki. Są one niezbędne, aby dziecko mogło prawidłowo funkcjonować w codziennym życiu, w szkole, w rodzinie, a z czasem w życiu dorosłym.
Sala Integracji Sensorycznej została bogato doposażona dzięki realizacji projektu EFS „Przedszkole Twoich Marzeń” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej (Europejski Fundusz Społeczny) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 wyposażona jest w sprzęt do terapii SI oraz rehabilitacji .
Jesteśmy po to by wspierać w rozwoju Tych, których kochasz
43-460 Wisła
ul. Wyzwolenia 19