ZAPRASZAMY DO WSPÓŁPRACY NAUCZYCIELI WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO, PEDAGOGÓW SPECJALNYCH, TERAPEUTÓW Z DOSWIADCZENIEM W PRACY Z DZIEĆMI ZE SPEKTRUM AUTYZMU
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

POLISENSORYCZNA - sala doswiadczania świata

POLISENSORYCZNA-sala doswiadczania świata

Terapia polisensoryczna w  Sali Doswiadczania Swiata jest celowym kształtowaniem bodźców w celu wywołania zaplanowanych wrażeń i uczuć. Obejmuje swym zasięgiem wszystkie zmysły: dotyk, wzrok, słuch, węch i smak. Głównym jej celem jest stworzenie warunków rozwijających aktywność własną dzieci oraz budowanie ich poczucia radości, bezpieczeństwa, wzajemnego zaufania i komunikacji poprzez dostarczanie określonej ilości bodźców sensorycznych pobudzających zmysły do działania. Umożliwia poznawanie poprzez patrzenie, słuchanie, dotykanie, wąchanie i smakowanie – czyli tworzenie całościowego, wielozmysłowego obrazu danego pojęcia. Dzięki takim ćwiczeniom, umożliwiamy dziecku poprzez stymulację zmysłów poznawanie otaczającego świata, poprawę orientacji w schemacie ciała i przestrzeni a także rozwój zainteresowań.

 Zajęciom towarzyszy niezwykła atmosfera stworzona za pomocą gry świateł, kolorów, dźwięków, zapachów – pełna wyciszenia i relaksu.

Terapia polisensoryczna pomaga dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w wielozmysłowym poznawaniu otoczenia poprzez dostarczanie różnorodnych, nieznanych im bodźców. Zajęcia mają charakter indywidualny, gdzie dzieci pod okiem terapeuty same dozują sobie wrażenia zmysłowe oraz grupowy w formie spektakli związanymi z porami roku. Zajęcia sprzyjają łagodzeniu napięć, stresów, pozwalają wyciszyć się i odpocząć.

 

Podczas zajęć terapeutycznych stymulujemy:

  • percepcję dotykową – nabywanie doświadczeń dotykowych; łączenie ich z przedmiotami i sytuacjami; manipulowanie strukturami i fakturami; masaże; formowanie (z gliny, masy solnej, mas plastycznych); odczuwanie ciepła;
  • percepcję słuchową – aktywizowanie zmysłu słuchu; poszerzanie zasobu doświadczeń w zakresie percepcji słuchowej; usprawnianie koncentracji na bodźcach słuchowych; zmniejszanie lęku przed dźwiękami; słuchanie muzyki relaksacyjnej, odgłosów przyrody (szum morza, wiatru, lasu, śpiew ptaków, łączenie z obrazem, zapachem); gra na instrumentach; pobudzanie lub wyciszanie muzyką; rozwijanie pamięci, analizy i syntezy słuchowej; rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej i słuchowo-wzrokowej;
  • percepcję wzrokową: aktywizowanie zmysłu wzroku; rozwijanie spostrzegawczości, koncentracji wzrokowej; wydłużanie czasu koncentracji wzroku na bodźcach wizualnych; rozwijanie kierunkowości spostrzegania, pamięci wzrokowej; obserwacja w lustrze własnego ciała, obrazów, palącego się ognia – lampy, efektów świetlnych;
  • percepcję węchową – aktywizacja zmysłu węchu; gromadzenie doświadczeń węchowych; poznawanie zapachów, wdychanie, pobudzanie, orzeźwianie, uspokajanie; wykorzystanie naturalnych zapachów do stymulacji; kojarzenie zapachu z substancjami;
  • układ przedsionkowy: doświadczanie ruchu; ćwiczenia na piłkach, materacach; odczuwanie własnego ciała; łączenie z elementami obserwacji i manipulacji; kształtowanie autoorientacji;
  • percepcję smakową: próbowanie produktów; usprawnianie ruchów warg i języka; rozwijanie percepcji smakowej (akceptacja nowego smaku, posiłku); nabywanie umiejętności różnicowania smaku;

Indywidualnie dobrane zajęcia stwarzają możliwości aby:

  • zredukować zbędne bodźce z zewnątrz zakłócające postrzeganie;
  • wyeliminować stres;
  • budować poczucie bezpieczeństwa;
  • zwiększać ofertę bodźców i  możliwości oddziaływania na poszczególne zmysły;
  • zachęcać do nawiązywania kontaktów;
  • zwiększać lub zmniejszać wrażliwość na poszczególne bodźce;
  • rozwijać zainteresowania i procesy poznawcze.
  • - obniżać napięcie mięśniowe;
  • - poprawiać koordynację wzrokowo- ruchową;
  • - rozwijać samodzielność;

Sala doświadczania świata została utworzona dzięki realizacji projektu EFS „Przedszkole Twoich Marzeń”  współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej (Europejski Fundusz Społeczny) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 wyposażona jest w basen z podświetlanymi piłeczkami, projektor, kolumnę wodną, światłowody,panel świetlny, materiały terapeutyczne, elementy piankowe, sprzet do aromaterapii,sprzęt nagłaśniający, lampę UV.

 

 

Data dodania: 2020-09-22 08:17:36
Data edycji: 2024-09-29 13:54:25
Ilość wyświetleń: 886

Jesteśmy po to by wspierać w rozwoju Tych, których kochasz

Cytat

Partnerzy

Bądz z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej