Metoda biofeedback to innowacyjne podejście, które zyskuje popularność w edukacji przedszkolnej. Umożliwia najmłodszym rozwijanie umiejętności emocjonalnych i poznawczych poprzez monitorowanie oraz analizowanie ich reakcji na różne bodźce.
Terapia ta ma szerokie zastosowanie. Wykorzystywana jest w usuwaniu zaburzeń u dzieci z zespołem ADHD, ADD, Aspergera, w zakresie komunikacji werbalnej. Pozytywne wyniki terapii odnotowuje się u dzieci z autyzmem. Oddziaływanie metody Biofeedback obserwuje się u dzieci z zaburzeniami dyslektycznymi, z dysgrafią i dysortografią. Powyższa metoda wpływa również na poprawę procesów poznawczych i motorycznych. Po zastosowaniu cyklicznych treningów u dzieci poprawia się pamięć, uwaga, spostrzeganie i koncentracja.
Terapia biofeedback jest jedną z form terapii, bazujących na zjawisku neuroplastyczności mózgu. Nazywana jest również treningiem mózgu, ponieważ wykorzystuje mechanizm tzw. biologicznego sprzężenia zwrotnego – osoba uczestnicząca w terapii otrzymuje informację zwrotną o swoim stanie neurofizjologicznym (np. czy jest skupiona albo zrelaksowana) na podstawie pomiaru częstotliwości fal mózgowych, napięcia mięśniowego, temperatury ciała, rytmu serca, wilgotności skóry. Informacja zwrotna podawana jest w formie obrazowej – w przypadku dzieci wykorzystuje się animacje, bajki, gry komputerowe, a w przypadku dorosłych – wykresy, filmiki relaksacyjne.
Podczas sesji dziecko ma przymocowane na skórze głowy czujniki monitorujące zapis fal mózgowych (widoczny dla terapeuty na ekranie komputera). Na ekranie telewizora dziecko widzi ludzika, który ma się wspinać po drabinie – jeśli skupia się na zadaniu (mózg w danym momencie wytwarza właściwe fale), ludzik pokonuje kolejne szczeble, jeśli się dekoncentruje obraz się zatrzymuje lub ciemnieje. Rodzaje zadań zależą od ćwiczonej funkcji i muszą być różnorodne, by podtrzymywać zainteresowanie dziecka. Ważną rolę odgrywa terapeuta, którego zadaniem jest wyjaśnienie dziecku zależności pomiędzy poziomem jego skupienia (lub zrelaksowania) a obrazem wyświetlanym na ekranie telewizora. Trenujący musi „zrozumieć”, że w grze zamiast myszki, joysticka używa własnego mózgu.
Terapia biofeedback polega zatem na „nauczeniu” mózgu wytwarzania pożądanych fal mózgowych.
Zajęcia mogą odbywać się od jednego treningu do kilku w tygodniu (optymalnie: 2-3). Niezwykle ważna jest systematyczność i regularność treningów. To powoduje, że mózg dziecka zapamiętuje, utrwala, a następnie wykorzystuje wyćwiczone umiejętności w życiu codziennym. W rezultacie nauka przychodzi dużo łatwiej, a dziecko cieszy się z osiąganych rezultatów. Jednak poważniejsze zaburzenia wymagają dłuższej terapii.
Czas trwania jednego spotkania, w skład którego wchodzi przygotowanie do treningu i właściwy trening
z neuroterapeutą, to około 45-50 minut. Oczywiście treningi przeprowadzane są indywidualnie z neuroterapeutą na podstawie odpowiednio ułożonych protokołów. Każde dziecko-pacjent może wykazywać indywidualne możliwości podczas treningów, dlatego też metoda jest długofalowa i wymaga indywidualnego podejścia.
Jesteśmy po to by wspierać w rozwoju Tych, których kochasz
43-460 Wisła
ul. Wyzwolenia 19